- Om oss
Vilka är vi?
MenuMedlemskap
MenuPress och media
Menu - Vårt arbete
Opinion
MenuArbetsområden
MenuFÖRLAGSJURIDIK
Menu - Nyheter
- Rapporter och statistik
Statistik
MenuRapporter
Menu
Är du en säker stilist med stark visuell känsla som vill jobba i bokbranschen? Har du jobbat med digital kommunikation och projektledning? Vi söker dig som brinner för kommunikation i text och bild på digitala plattformar.
Svenska Förläggareföreningen är de svenska bokförlagens branschorganisation. Hos oss får du verka i hjärtat av förlagsbranschen, nära förlag och andra viktiga aktörer inom litteraturområdet. Vi arbetar på uppdrag av våra medlemmar och strävar efter att skapa största möjliga värde för medlemsförlagen. Som branschorganisation jobbar vi för en öppen och fri bokmarknad, en stark upphovsrätt och för det fria ordet. Föreningen ska bistå med ett gemensamt forum där våra medlemmar kan förena sina individuella mål med ett aktivt opinionsarbete. Vi tar fram statistik och branschrapporter, projektleder bokbranschens gemensamma klimatinitiativ och delar ut Augustpriset. Vi är ett litet kansli med kontor i centrala Stockholm, med för närvarande tre anställda.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
I rollen digital kommunikatör hos oss ansvarar du för våra digitala kanaler inklusive sociala medier. Ditt uppdrag är att skapa och publicera intresseväckande innehåll (text och bild inklusive rörligt) till samtliga kanaler. Du bidrar med ett kommunikativt helhetsperspektiv, och har en förmåga att i högt tempo popularisera komplex materia. Du arbetar operativt och strategiskt med budskapsformulering, målgruppsfokus och kanalval.
I rollen ingår även arbetsuppgifter som att skapa och koordinera aktiviteter för våra medlemmar eller projektleda interna processer. Givet att vi är ett litet kansli arbetar vi i nära samarbete med varandra för bästa möjliga resultat. För att lyckas i din roll behöver du dock kunna arbeta självständigt. Du rapporterar till VD.
Kvalifikationer
- Du har relevant akademisk eller annan eftergymnasial utbildning inom kommunikation eller journalistik;
- Du har minst två års erfarenhet från att arbeta i en liknande roll;
- Du har mycket god kompetens i fråga om digital kommunikation på webb och i sociala medier för externa målgrupper och är van att medverka i digitala innehållsprojekt utifrån verksamhetens behov;
- Du är en mycket säker skribent och har stor vana av bildhantering, du behärskar Adobe-programmen (framförallt Photoshop, InDesign och After Effects);
- Du har lätt för att ta till dig komplex materia, värdera den samt kommunicera den på ett begripligt och intresseväckande sätt:
- Du har god samarbetsförmåga och planeringsförmåga, är noggrann, strukturerad och van att driva projekt och arbeta mot deadlines;
- Du utför dina arbetsuppgifter snabbt och självständigt, är initiativrik med ett starkt eget driv;
- Du är positiv och lösningsorienterad, och trivs att arbeta både under tidspress och mer långsiktigt;
- Du är ansvarsfull och intresserad av samhälls- och kulturfrågor;
- Tidigare erfarenhet från bokbranschen är meriterande, likaså erfarenhet från annan organisation inom den kulturella och kreativa sektorn.
Övrigt
Tjänsten är en tillsvidareanställning. Tillträde enligt överenskommelse, men gärna redan i september. Urval sker löpande.
Mejla din ansökan (CV + personligt brev) till jobb@forlaggare.se. Vi kan komma att efterfråga arbetsprover under processens gång.
Sista ansökningsdag: 15 augusti.
Frågor om tjänsten besvaras av Förläggareföreningens VD, Mikaela Zabrodsky. Tel 0709-508422. Mejl: mikaela.zabrodsky@forlaggare.se
Välkommen med din ansökan!