Rapporter och statistik
Förlagsstatistik
Sedan 1973/74 tar Förläggareföreningen fram detaljerad statistik över medlemsförlagens utgivning och försäljning av allmänlitteratur. Till skillnad från Bokförsäljningsstatistiken, som redovisar återförsäljarnas försäljning till konsument, täcker Förlagsstatistiken förlagens försäljning, både till återförsäljare och direktförsäljning till konsument.
Eftersom statistiken är begränsad dels till allmänlitteratur, dels till medlemsförlag inom Förläggareföreningen, ger den inte en fullständig bild, men den ger en god uppfattning om utvecklingen som helhet på den svenska bokmarknaden över en längre tidsperiod.
Förlagsåret 2024 – ökad försäljning och tillväxt för digitala återförsäljare
För Svenska Förläggareföreningens medlemmar ökade återigen försäljningen under 2024, efter två år av nedgång. Den totala försäljningen ökade med 4,7 procent till 2,18 miljarder kronor, den näst högsta noteringen under 2000-talet. Justerat för inflationen var det däremot den näst lägsta omsättningen sedan millennieskiftet.
Digitala återförsäljare har växt varje år sedan de år 2015 lades till i Förlagsstatistiken, och så även under 2024, med en ökning med 8,5 procent. Det var fortsatt den största kundgruppen för förlagen med en total försäljning på 870 miljoner kronor, följt av Internetbokhandel och Bokhandel.
Den totala utgivningen ökade 2024 med 1,6 procent jämfört med föregående år, från 6 956 titlar till 7 069 titlar. Utgivningen av Skönlitteratur och Barn- och ungdomslitteratur ökade. Antalet utgivna fackbokstitlar minskade för sjätte året i rad.