- Om oss
Vilka är vi?
Medlemskap
Press och media
- Vårt arbete
Opinion
Arbetsområden
FÖRLAGSJURIDIK
- Nyheter
- Rapporter och statistik
Statistik
Rapporter
Bokbarometern är en ny enkätundersökning av svenskarnas läsvanor och attityder till läsning, som Svenska Förläggareföreningen står bakom. Den kommer att genomföras årligen och presenteras på Världsbokdagen. Deltagarna har besvarat frågor om bland annat hur ofta de läser, vilka genrer de föredrar, och i vilken utsträckning de identifierar sig som läsare.
– Det talas ofta om läskrisen, men vi vet ganska lite om hur och vad svenskarna faktiskt läser. Därför tycker vi att det är både spännande och viktigt att nu lansera Bokbarometern. Årets resultat är mycket intressant, men vi ser också fram emot att kunna följa utvecklingen under lång tid framöver, säger Mikaela Zabrodsky, vd Svenska Förläggareföreningen.
Rapporten är ett samarbete med Karl Berglund och Ann Steiner från Avdelningen för litteratursociologi vid Uppsala universitet. Själva enkätundersökningen har gjorts av Kantar Media, inom ramen för deras Sifopanel.
– Bokbarometern är värdefull därför att forskningen vet ganska lite om den svenska läskulturen och om människors inställning till böcker och litteratur. Vad som har funnits att tillgå tidigare är antingen övergripande data eller mer eller mindre kvalificerade gissningar. Bokbarometern ändrar på detta, säger Karl Berglund och Ann Steiner.
Om undersökningen
Under perioden 10–17 mars 2025 har Kantar Media, på uppdrag av Svenska Förläggareföreningen, genomfört 1 003 intervjuer med personer 18–84 år. I åldersgruppen 18–29 år, som nämns ovan, ingick 181 respondenter.
Undersökningen har gjorts som onlineintervjuer inom ramen för Kantar Medias högkvalitativa Sifopanel, som är slumpmässigt rekryterad utifrån riksrepresentativa urval, och resultatet har viktats utifrån kön, ålder och region för att spegla den svenska befolkningen.