- Om oss
Vilka är vi?
MenuMedlemskap
MenuPress och media
Menu - Vårt arbete
Opinion
MenuArbetsområden
MenuFÖRLAGSJURIDIK
Menu - Nyheter
- Rapporter och statistik
Statistik
MenuRapporter
Menu
Om du skulle köpa en bok 2003 gick du med all sannolikhet till din lokala bokhandel och köpte en fysisk bok. Tjugo år senare är internetbokhandeln den största försäljningskanalen för tryckta böcker och över 40 miljoner digitala böcker strömmas årligen i abonnemangstjänsterna.
– De senaste tjugo åren har en delvis ny bokmarknad tagit form. För förlagen är mycket sig likt, det grundläggande uppdraget är fortfarande detsamma, men med strömningstekniken och inte minst Storytels framväxt – både som återförsäljare och förlag – har konsumtionsmönster och ägande drastiskt förändrats. Böcker konsumeras alltmer som en tjänst snarare än en fysisk produkt, och makten över distributionen har blivit viktigare. Att branschen domineras av bolag, som precis som till exempel Netflix både står för produktion och distribution, är en förändring som kommer att fortsätta påverka bokbranschen framöver, säger Richard Herold, ordförande Svenska Förläggareföreningen.
I rapporten tecknas en bild av en bransch som trots stundvis turbulens har klarat av att anpassa sig till en ny, mer digital verklighet. Digitaliseringen har skett i två vågor: den första när internetbokhandeln etablerades, och den andra med den digitala ljudboken i strömningstjänsterna. Den tryckta boken står fortfarande för två tredjedelar av omsättningen, men med sjunkande upplagor. Litteraturstödet fortsätter vara centralt för mångfald, kvalitet och fördjupning i den svenska utgivningen.
Läs rapporten här: Det digitala genombrottet. Den svenska bokbranschens utveckling mellan 2003 och 2023