- Om oss
Vilka är vi?
Medlemskap
Press och media
- Vårt arbete
Opinion
Arbetsområden
FÖRLAGSJURIDIK
- Nyheter
- Rapporter och statistik
Statistik
Rapporter
Prishöjningar kompenserade för minskade volymer, men justerat för inflation sjönk omsättningen. Det visar Bokförsäljningsstatistiken som Svenska Förläggareföreningen och Svenska Bokhandlareföreningen publicerar idag.
– Det är positivt att se ett stabilt försäljningsvärde trots de utmaningar som bokbranschen möter. För första gången någonsin ser vi att volymerna i abonnemangstjänsterna går ner, samtidigt som tillväxten i tjänsterna ökar. Det senaste årets prishöjningar har kompenserat för sänkta volymer av tryckta böcker. Vi ser också att var femte bok som säljs i Sverige är utländsk, något som påverkar de svenska förlagen i hög grad, säger Mikaela Zabrodsky, vd för Svenska Förläggareföreningen.
Rapporten visar på ett år med stora rörelser mellan de olika försäljningskanalerna. Internetbokhandel/bokklubbar minskade med 7,1 procent, men är fortfarande den största kanalen med 42 procent av marknaden. Försäljningen i fysisk bokhandel ökade med 2,4 procent och ökade sin marknadsandel till 22,3 procent.
De digitala abonnemangstjänsterna visade åter tillväxt och ökade med 10,4 procent till 1,6 miljarder kronor. Deras marknadsandel landade på 31,7 procent. För första året sjönk volymen i abonnemangstjänsterna. Antalet strömningar uppgick till 44,2 miljoner, en minskning med 2,3 procent.
Det såldes 22,9 miljoner tryckta böcker 2023, en minskning med 7,7 procent. Störst var nedgången i internetbokhandel/bokklubbar där volymen sjönk med 11,2 procent. 67 procent av försäljningsvärdet kom från tryckta böcker som med god marginal står för den största delen av bokmarknaden.
Försäljningen av utländska böcker fortsatte att öka på den svenska marknaden och stod för 20 procent av värdet, motsvarande 861 miljoner kronor.
Rapporten finns att läsa här.