- Om oss
Vilka är vi?
MenuMedlemskap
MenuPress och media
Menu - Vårt arbete
Opinion
MenuArbetsområden
MenuFÖRLAGSJURIDIK
Menu - Nyheter
- Rapporter och statistik
Statistik
MenuRapporter
Menu
2021 var totalt sett ännu ett rekordår för den svenska bokbranschen. Bokförsäljningen ökade med hela 6,3 procent, eller 301 miljoner kronor.
Försäljningen i internetbokhandeln, som i rapporten är hopslagen med bokklubbar, ökade med 2,9 procent eller 70 miljoner kronor. Det är den största försäljningskanalen med 49,3 procent av marknaden. Digitala abonnemangstjänster ökade sin försäljning med 16,2 procent eller 186 miljoner kronor, en fortsatt stark tillväxt även om trenden från föregående år med en något avtagande tillväxttakt håller i sig. Den fysiska bokhandelns försäljning, som under 2020 gick ned stort på grund av pandemirestriktionerna, ökade med 4,3 procent eller 42 miljoner kronor.
I rapporten redovisas försäljningen uppdelad på kanal, format och genre. Den digitala ljudboken fortsätter att växa, med en ökning på 13,3 procent, och för andra året i rad ökar försäljningen av fysiska böcker, i år med 4,0 procent.
Det är verkligen härligt att se tillväxten i den fysiska bokhandeln och att kanalen är på väg tillbaka även om pandemirestriktionerna förstås fortsatte påverka försäljningen under 2021. Att försäljningen av pappersböcker växer är också glädjande. Om man djupdyker i rapporten så ser man hur viktig bokhandeln är för exempelvis den inbundna boken och genrer som skönlitteratur och barnböcker, säger Maria Hamrefors, ordförande för Svenska Bokhandlareföreningen.