2020 exceptionellt framgångsrikt år för bokbranschen trots pandemin

18-02-2021
Bokförsäljningen ökade med hela 8,7 procent, eller 384 miljoner kronor, under 2020. Räknat i antal sålda exemplar var försäljningsökningen 21,5 procent. Sådana siffror har bokbranschen inte sett sedan åren efter bokmomssänkningen 2002. Det är digitala kanaler och format som ligger bakom ökningen. Samtidigt som branschen som helhet ser starkt positiva resultat finns det tydliga vinnare och förlorare i pandemins spår. Det visar årets Bokförsäljningsrapport som Svenska Bokhandlareföreningen och Svenska Förläggareföreningen presenterar idag.

2020 var totalt sett ett framgångsår för bokbranschen. Försäljningen i internetbokhandeln, som i rapporten är hopslagen med bokklubbar, ökade med 19,0 procent eller 390 miljoner kronor. Digitala abonnemangstjänster ökade sin försäljning med 25,2 procent eller 231 miljoner, en fortsatt stark tillväxt trots en något avtagande takt sett till föregående år.

– En stor del av uppgången förklaras säkert av att människor tillfälligt har haft ovanligt mycket fritid under pandemin, men många har nog också fått nya läsvanor de kommer att hålla fast vid mer långsiktigt, säger rapportförfattaren Erik Wikberg, ekonomie doktor vid Handelshögskolan i Stockholm.

Branschens positiva utveckling kommer dock inte alla till del. Variationerna inom kanaler, format och genrer är stora och beror till stor del på pandemin och de restriktioner som införts för att minska folksamlingar och smittspridning. Försäljningen i fysisk bokhandel minskade med 19,1 procent, eller 232 miljoner kronor, och i dagligvaruhandeln var minskningen 2,3 procent, eller 6 miljoner kronor.

– Trots nedgången för bokhandelskanalen i statistiken, så finns det många framgångshistorier från bokhandlare runt om i landet. Det är många som ökat sin försäljning med tjugo procent eller mer. Inte minst det övriga sortimentet – som sällskapspel, pussel och kontorsmaterial – har gått väldigt bra, säger Maria Hamrefors, ordförande Svenska Bokhandlareföreningen.

I rapporten redovisas försäljningen uppdelad på kanal, format och genre. Den digitala ljudboken fortsätter att växa, med en ökning på 32,2 procent. Värt att notera är att även den tryckta boken ökade med 4,1 procent, ett trendbrott jämfört med de senaste åren. Försäljningen ökade av alla genrer utom populär facklitteratur. Den största ökningen stod skönlitteratur för, som gick upp med 22,7 procent, följt av deckare och spänning med 16,5 procent och utländsk utgivning med 13,1 procent. Försäljningen av barn- och ungdomslitteratur ökade svagt, med 0,3 procent. Förutom en svag nedgång 2019 har barn- och ungdomslitteraturen ökat stadigt sedan 2013.

– Det är förstås väldigt positivt för hela branschen att boken står sig så stark, att berättelsen i bokformatet är så eftertraktad, säger Kristina Ahlinder, vd Svenska Förläggareföreningen. När tiden finns, då vill vi läsa och lyssna på böcker för både avkoppling och förkovran.

LADDA NED RAPPORTEN