- Om oss
Vilka är vi?
MenuMedlemskap
MenuPress och media
Menu - Vårt arbete
Opinion
MenuArbetsområden
MenuFÖRLAGSJURIDIK
Menu - Nyheter
- Rapporter och statistik
Statistik
MenuRapporter
Menu
De digitala böckernas framgångar är inte ett hot mot den tryckta bokens ställning. Tvärtom ökar försäljningen av fysiska böcker och stor optimism råder hos bokhandeln. Men för att vi även i framtiden ska kunna ha en bredd i utgivningen är det viktigt att också små förlag har möjlighet att vara verksamma och att böcker i alla format kan publiceras och nå läsarna.
De digitala bokformaten är framgångsrika på den svenska bokmarknaden, kanske inte så konstigt i en digitaliserad samtid. Ljudbokens popularitet visar att många vill lyssna på böcker och att ljudboken är viktig för dem. Dessutom innebär de digitala formaten att böcker får ökad livslängd och att författarnas äldre titlar hålls aktuella.
Det betyder inte att det finns en motsättning mellan de digitala formaten och den tryckta bokens ställning, som Författarförbundet antyder i en debattartikel i DN (18/12). Bokbranschstatistiken visar att försäljningen av tryckta böcker också ökar och dessutom pekar allt på att den utvecklingen kommer att hålla i sig. Bokförlagen lever av att ge ut och sälja böcker och ökar förlagens intäkter så ökar också ersättningen till författarna. Att den totala bokmarknaden växer både i antalet sålda exemplar och i kronor räknat är något hela branschen kan glädjas åt.
Den fysiska bokhandeln är viktig, inte minst för bredden i utgivningen, som skyltfönster för böcker som inte når topplistorna och som mötesplats mellan författare och läsare. Svenska Bokhandlareföreningen vittnar om optimism och framtidstilltro hos bokhandeln, pandemin till trots. Flera nyetableringar och förvärv av bokhandlar har gjorts under senare tid, några butiker noterar till och med försäljningsrekord. Det betyder emellertid inte att det inte finns förlag, bokhandlar eller författare som upplever svårigheter i den strukturomvandling som digitaliseringen innebär. Värt att notera i sammanhanget är också att 75 procent av intäkterna på marknaden kommer från tryckta böcker. Den nattsvarta bild som Författarförbundet ger av den fysiska bokhandeln och den tryckta bokens ställning stämmer inte.
Abonnemangstjänsternas framväxt innebär inte att förlagen slutat ge ut sådan litteratur som till sin natur är sämre anpassad till ljudformatet. Tvärtom fortsätter man att satsa på den typen av författarskap, att ge ut illustrerade böcker och kvalificerad skönlitteratur. Trots att långt ifrån alla utgivna böcker går med vinst, och att varje titel innebär ett ekonomiskt risktagande för förlagen, fortsätter de att ge ut en mångfald av böcker.
Jesper Monthán, ordförande
Kristina Ahlinder, verkställande direktör